Allt är så jävla bra o jag chillar helatiden


"Jag har bara chillat"
brukar jag svara när folk frågat vad jag har gjort. Okej, de köper det tänker jag alltid efter att de svarat att det lät gött. Ja, jo. Men nu till the fact här. Hur FAN chillar man? Va gör folk när de chillar? När jag säger att jag "Chillar" så betyder det att jag egentligen har gjort en miljon saker, produktiva som inte produktiva. Men ofta så är tiden knapp och folk vill väl inte riktigt ha ett ärligt svar på den frågan egentligen.
"Jag har tvättat, handlat, läst ut en bok, duschat, städat, promenerat, målat, ringt släkten, lagat mat, torktumlat, bytt sängkläder, läst 3 nät-tidningar, wikipediat, småätit och nu pratar jag med dig" Njet. Folk har varken tid eller intresse till sådana ärliga svar. De vill bara ha svar som "Ingenting" (vilket jag inte ens fattar att folk köper, för hur fan gör man ingenting på en dag?) eller "chillat" som jag då brukar säga.

Det är inte förståeligt, men det är up to date att ljuga för alla sina vänner över telefon eller skype. Men det är också up to date att svara "Bra tack!" när man går förbi någon på stan som man är bekant med och som alltid ALLTID frågar "Hur är det, allt bra?" Då svarar man ju inte gärna: "Aae du det är inte så bra faktiskt, käkade något konstigt förut så är helt messed up i magen för tillfället, mina föräldrar skall skiljas och jag är så sjukt dålig på mitt jobb just nu" Nä, man svarar "Ja, allt är bra med mig - hur är det med dig?" för det är så vi fungerar. Detta är inte ens någonting man lärt sig av sina föräldrar - även om de gör samma sak - utan detta är lite utav en överlevnadsinstinkt som en social profil i samhället.  Man skonar varandra genom att svara att allt är bra, även fast det inte är det. För det finns inte något intresse i ett ärligt svar när man möts på stan. För hade det funnits ett ärligt intresse i det, så hade man kunnat svara ärligt, och hade man kunnat svara ärligt så hade man gjort det om det var någon som man faktiskt gave a fuck about. En nära vän eller så.

Men, det är så vi är byggda. Stadsmänniskor som lantlollor. Alla svarar att allt är så jävla bra oavsett om man har en treudd utstickandes från ryggen eller inte. Allt är bra, bra, bra. Så jävla bra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0