Radar Range & Mikro-Hycklare

 
 
Jag är en sådan som står och stirrar in i Mikrovågsugnen när popcornen poppas.
Med skräckblandad förtjusning så iakttar jag när påsen snurrar runt runt och blir större till detdär sköna poppande ljudet. Jag hör min pappas röst i huvudet "Snälla Sara, stå inte framför Mikron. Du kan få cancer av strålningen"
Jag brukar ta ett litet steg bakåt med kroppen men låter huvudet vara på exakt samma avstånd som innan - dvs det perfekta Popcorn-iakttagande-avståndet. För.. man kan väl inte få cancer i huvudet liksom? Inte av 2-4 min iallafall.
 
Livet i köket blev lite lättare att leva när mina föräldrar förklarade att det endast var när micron var igång som det möjligtvis kunde vara farligt. Jag tog inte ens upp fighten om varför de inte registrerat att jag antingen sprungit eller krypit förbi micron innan dess. Jag är trots allt den som självmant valt att sova på golvet hellre än i sängen, och som fortfarande tycker att den skönaste positionen i soffan är att ligga med benen rakt upp mot väggen, ryggen mot dynan och se på Nyhetsmorgon upp och ned. Så att krypa förbi mikron kanske inte var det mest noterbara jag gjorde i huset.
 
Det jag skulle komma till är att jag är en sådan sjuk Mikro-Hycklare. (Ordet Mikro-Hycklare används i flera sammanhang i mitt vokabulär. Tex sådana som avskyr att se sina vänner röka, men som själva knäcker runt ett paket om dagen en lazy sunday. Eller sådana som inte tål när andra slänger skräp på gatan med som själv gladerligen spottar ut sina tuggummin på varenda gata eller i varje brunn de ser. - Jag tillhör alla kategorier av Mikro-Hycklare)  Ingen skall någonsin få stå framför mikron i mitt sällskap. Jag får lite lätt panik. Ser framför mig hur den provocerande personens inälvor kokar när de står där och glor. Det kan väl ändå inte vara nyttigt ?  Men oj så spännande! Verkligen fashinerande att man kan göra mat eller poppa fredagssnack med - ingenting ? Det kan väl iallafall jag och jordens alla andra 5 åringar skriva under på.
 
Öööh. HUR kan hon skriva ett sådanthär långt inlägg om Mikrovågsugnar?! Well kids, jag ställer mig exakt samma fråga.
 
 
 
 
Visste ni förresten att Mikron först hette Radar Range och faktiskt uppfanns 1946 men kom inte till Sverige förrän på 80-talet. (Vet förresten inte om det är jätteotippat. Hade Svenska folket fått bestämma så hade det fortfarande inte funnits andra bilar i vårat land än Volvo 240 Kombi, Loket Olsson hade hallåat för alla program med undantag för Kalle Ankas jul, för detdär ljuset skall bannimej tändas av Weise oavsett om de kör live med dropp och kemoterapi eller inte)  
 
Men shit. Hon gjorde inlägget längre... Om en jäkla Mikro liksom.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0