Hjälp

 
 
 
 
"Just nu har över 170 000 flyktingar i Sydsudan hamnat i ett helvete av lera, misär och död. De sitter mitt i ingenstans på en plats utan skydd, mat vatten eller sjukvård. Dödligheten bland barn överstiger alla krisnivåer och nu kommer regnperioden som riskerar göra allt mycket värre."
 
Sedan i slutet av förra året så har Läkare utan Gränser varnat för en humanitär katastrof i Sydsudan. Regnperioden är nu där och mardrömmslika siffror uppges över hur många som dör. Främst är barnen som dör i diarré sjukdomar, malaria och andra sjukdomar som råder pga brist på hygien. Alla barn som kommer till lägren är undernärda. I många fall vet man knappt om barnen lever eller inte. De flesta är livlösa och de som kan röra sig rör sig i slowmotion.
 
 
 
Jag vet hur lätt det är att klicka bort bilder, att välja att inte läsa det som står. Jag förstår också att det kan vara svårt för många att skänka pengar i Finanskristider, efter semestern eller bara generellt. Men om man bara kan skänka 100 kr eller kanske tom. 200 kr så gör det skillnad. Läkare utan gränser är verkligen en fantastisk Organisation där 91.6 % av pengarna vi skänker går till det Ideella ändamålet. 6.6% är insamlingskostnader och 1.8% är administrativa kostnader.
 
Jag gick med i Läkare utan gränser för ca 1,5 år sedan. Varje månad skänker jag 200kr för att de skall kunna hjälpa människor i världen som jag själv inte har behörighet till att hjälpa. Även om jag skulle vilja vara där så är det ett stort steg och jag saknar den utbildning som krävs, jag saknar också agerandet och skjuter det bara framför mig, vilket jag inte är ensam om. Därför hjälper jag såhär istället fram tills att jag slutat skjuta allting framför mig och börjar hjälpa på plats också. Alla vill vi hjälpa och de allra flesta kan hjälpa.
Jag gav pengar även om jag var arbetslös under en period i sverige. För de pengarna brukar man oftast ha, men de läggs på en Latte på Espressohouse eller ett halsband på H&M istället. Varför kan vi inte istället lägga det på våra medmänniskor som behöver vår hjälp i andra länder, eller i vårat eget land om inte annat.
 
Jag menar inte att man skall avsäga sig alla materiella ting för att allt skall spenderas på ideella hjälporganisationer. Men jag menar verkligen att vi kan lägga en del, en hundralapp eller två i månaden. Du kan välja att lägga 30kr om du vill. Jag skiter i om du gör det för att bota ditt dåliga samvete, för att känna dig bättre eller om du gör det av någon annan anledning. Oavsett så behövs ditt bidrag till tvål, sjukhussängar, mediciner, läkare, transporter. Så snälla, snälla gör det.
 
Sms:a SYDSUDAN till 72970 för att ge 100kr,
Sms:a SYDSUDAN 200 till 72970 för att ge 200kr.
Eller sätt in ett bidrag på PG 900603-2 eller BG 900-6032. Märk  talongen "Akutinsatser"
 
(Av en gåva om 100 kr tillfaller 91,25 kr Läkare Utan Gränser. Resterande summa är avgifter där 6,25 kr går till mobiloperatörerna (inkl smskostnad) och 2,50 kr går till teknikleverantörerna.)
Eller bli månadsgivare helt enkelt. Du registrerar dig här för att det skall dras via autogiro en gång i månaden och du kan när som helst avbryta doneringen.
 
Läs mer om vad Läkare utan gränser gör för människor i kris  över deras hemsida: http://www.lakareutangranser.se/nyheter/2012/Augusti/ de hjälper människor i nöd över hela världen där det behövs mest och de är alla värda vår djupaste tacksamhet att de gör sådant vi inte har möjlighet, kraft, tid eller vilja till att göra.
 
Jag hoppas verkligen att du har skickat ett sms nu undertiden du läst detta inlägget. Om inte - drick upp ditt kaffe och hämta mobilen.
 
Tack
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0