Be Awake


Jag ser på nyheterna och läser tidningen varje dag. Det händer så himla mycket hemska saker i världen. Människor utnyttjar varandra, människor dör ifrån varandra och människor får krossade hjärtan. Varje dag.

Men det finns så mycket fint också. Människor ställer upp för varandra, står upp för varandra, är tacksamma, snälla, omtänksamma. Människor tar in andra människor i deras hem och vänjar, vårdar om dem som inte ens tillhör deras egen familj. Det händer så mycket vackert, fint och helt jävla fantastiska saker varenda dag också. Det är nog vad som är balansen i livet, det måste ske dåligt, för att det skall ske bra. Jag tror människan blir mer uppmärksam på saker, mer medvetna gällande att de måste värna och ta vara på det de har runt sig, när det händer hemska saker. Sen tycker jag aldrig någonsin att det hemska som sker, borde ske. Men jag tror att det behövs svart för att det skall finnas vitt. Det måste någon gång inträffa sorg, för att man skall kunna uppskatta glädjen på det sättet man gör. Vi är nu så medvetna om att hemska saker kan hända, så många av oss tar vara på de bra sakerna så mycket mer. Det är en medvetenhet hos människor i västvärlden som finns nu, som inte fanns innan vi blev medvetna om alla problem, alla hemska saker och all misär som finns i världen. Att säga "Vi svälter inte, vi har ett hem, och vi älskar varandra" är inte en klysha som menar att man får vara nöjd med det man har. Det är tvärt om ett tecken på att vi vet vad som händer och kan hända, vi har det bra, och vi är otroligt tacksamma för att vi har det såhär just nu. Jag tror att det är nyttigt att man får se hemska saker, för att ta vara på det man har, och uppskatta det. Som en påminnelse för de som glömt, för de som tagit det för givet och för de som hamnat i en slentrian i livet. Man vet aldrig vart man hamnar. Det vet inte någon. Men, vi är medvetna om vad vi har att spela med, och därför spelar vi med det vi har, och förhoppningsvis försöker alla göra det till det bästa dem kan, av det dem har.

Jag tror jag vet vad min nästa tatuering skall vara nu. Det skall vara en text där det står Be awake. För det är vad det handlar om, att vara vaken, se och uppskatta allt som finns där. Som en påminnelse till mig själv, när jag glömmer.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0