Min Fars mor


Jag älskar min farmor, det gör jag verkligen - men hon är inte den man längtar att spendera 80 minuter i ensamhet med, iallafall inte om man är lite trött. Jag går in i huset, kramar henne, sätter mig på stolen.

Farmor: Kaffe, bulle, saft. mjölk, kaka, vatten, juice, te, smörgås, mat, frukt ?
Jag: Nej tack det är bra. Hur mår du då farmor?
Farmor: Jaaaaaaaduuu, jag mår verkligen inte bra, livet har tagit hårt på mig och jag är inte det minskta frisk Sara. Den sjukdomen som jag har, den är nästan totalt okänd för alla läkare i världen, det är ytterst få som har den sjukdomen, och den är ärftlig.
Jag: Men om den är ärftlig så måste ju någon annan i din släkt ha den?
Farmor: Nej, inte en enda person. Men läkarna har spårat den till en Viking som hade den, så det är därifrån jag har fått den. Du skulle sett på sjukhuset, det var långa kööööeeer för att få titta på mig Sara, jag var den mest aktuella attraktionen de haft där, någonsin!
Jag: Ojoj, det låter ju inte alls bra det farmor..
Farmor: Nej, jag skulle ju säga att jag nästan är döende, det är inte långt kvar nu.
Jag: Mhm, du säger det ja..
Farmor: Säker på att du inte skall ha något att äta? Kaffe, bulle, saft. mjölk, kaka, vatten, juice, te, smörgås, mat, frukt ?

Grejen är att min farmor har sagt de senaste 40 åren att hon snart skall dö, hon är 80 år i år, och är fortfarande inte död. Samt att hon är vår tids störste hypokondriker. For realz värre än mig.

Sedan satt jag och lyssnade på om den gången de gick på cirkus i parken och det var en vit hund där som hette Jimmy (hon var så stolt över att hon fortfarande kom ihåg vad hundjäveln hette, så varje gång hon sa dens namn, så sträckte hon upp ett finger i vädret för att poängtera detta) Jag satt och stirrade på klockan på Micron som stod precis bakom henne. Tiden gick inte snabbt idag alltså. Jag fick sedan tacka för mig då det började ringa i öronen av allt malande och kilade hem. Innan jag gick lovade jag att komma nästa vecka och fika. Jag påminnde mig själv om att jag skall köpa en flaska vin som jag skall hälla i mig innan nästa veckas besök.

Nu har mamma, pappa jag o syrran suttit och lunchat. Gött ju.
Jag är så förbenat uttråkad nu, och stirrar på vinstället som innehåller 8 flaskor rött. Det är ju faktiskt fredag. Vad gör det om jag dricker lite vin idag? Ingenting ju. Mer än att jag förhoppningsvis blir av med självmordstankarna som cirkulerar runt mitt huvud nu.
Jag tror jag satsar på det. Har ju inte fyllesms:at sedan onsdag förra veckan så. Man må ju unna sig!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0