Julefrid

Det kan i vanliga fall vara väldigt stressigt att jobba på ICA Maxi. Särskilt om det är ICA Maxi i Sveriges näst största stad Göteborg, och särskilt när det är den Största stormarknaden i Sveriges näst största stad Göteborg.
Då kan ni nu börja se framför er hur det ser ut under Julen, och speciellt på Lilla Julafton, dvs dagen innan Julafton. Jo, det är kaos i små ord. När jag kom till jobbet kl 15 idag så möttes jag av bleka kollegor, svettiga kollegor och kollegor dom var så nära sammanbrott att de fick ta pauser på kontoret. Jodå, ICA under Juletid.

Så.. 400 kunder springer omkring med barn och kundvagnar och sliter i julskinkor, rödkål och allt annat juligt. 20 minuter in på mitt pass så börjar en röst höras i hela 421 köpcentret. "Detta är ett viktigt meddelande, det har utlösts en brand, alla måste lämna byggnaden omedelbart" Detta spelas också upp på engelska och med lite passande sirener. Jag tittar upp i taket, stänger ögonen och viskar: SHIT.

Jodå. Sekunden efteråt så rusar 200 av kunderna ut ur butiken, och lämnar kundvagnar, korgar, scannrar och matvaror överallt. De resterande 200 kunderna vägrar lämna kassaköerna och propsar på att de "bara skall betala sitt".

Oh-kay. När vi fått ut alla kunder så ställer vi oss på utsidan i 35 minuter och inväntar brandkåren som skall säkra stället. Tur som faaaaaen att det är typ 6 plusgrader ute och inte 20 minus som förra året (ganska skumt när man tänker på det) så jag kunde lätt stå i mina gråa arbetsbyxor och röda skjorta utan att tappa känseln.

Hade gärna stått där resterande av mitt Arbetspass för det man möttes av sedan var det värsta sjöslag en butik kan råka ut för. Kundvagnar överallt, ÖVERALLT! Och eftersom 90% av Kunderna drog så fanns det inte många vagnar som fick tillbaka sin gamla ägare. Sjukaste på länge. Och vilka oändliga summor som de förlorade dagen innan julafton, som är typ årets viktigaste dag.

Tur då att det var ägaren som kört av en sprinkler med trucken, vilket löste ut brandlarmet och alla andra sprinklers som naturligtvis orsakade oändliga vattenmassor på heeeela lagret.

Vilken. Jäkla. Dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0