1:a December


När jag på Första Advent skriker ut: Grattis på första advent! så ser folk ganska skeptiska ut. Vaddå Grattis, vaddå första Advent. Are you insane?

Grejen är ju såhär att jag tycker man firar alldeles förlite. De små dagarna om året liksom. Därav en av anledningarna till att jag skaffade en 2:a födelsedag den 22:a Mars för sisådär 6 år sedan. Och visst blir man firad. Jag behöver inte någonting stort, men bara en extra kram eller ett Grattis eller vad som helst. Jag vill egentligen bara att man skall samlas och göra någonting tillsammans allihopa, och vad för människor närmare varandra än en födelsedag där de tvingas ihop för annars så kränker man personen som fyller år. Ja det skulle vara Jul då såklart, och begravningar. Men det känns som om jag promenerar på Jesus sandaler om jag inför en andra Jul. Det gjorde jag ju förrförra året i Februari med hela släkten och det var görmysigt, men kändes inte helt okej. Särskilt inte efter farmors predikan om varför vi ens firar jul. Och att införa en Obligatorisk begravning per år gör nog inte någon glad. Hade nog gått hur bra som helst i teorin, men i praktiken hade det nog varit lite svårare.

Jag känner dock att min andra födelsedag har avtagit i effekt nu de senaste åren. Var många skeptiska personer som omringade mig i Portugal när jag frågade om de visste vilken dag det var. Men vissa höll traditionen uppe. Oskar införde tillochmed en egen födelsedag, som infaller dagen innan min födelsedag dvs. den 21:a Mars. Så att alla skall gå ut och festa på hans dag och därför inte orka fira mig dagen efter. Latjo kille.

Idag är det iallafall den 1:a December år 2011. Det är 23 dagar kvar till Julafton enligt mina kalkyleringar och alla har julpyntat hemma. Alla förutom samborna på Jungmansgatan. Det mest Juliga vi har är vid köksbordet. En adventsjustake som Mia gjorde till oss i Helgen, och lite röda värmeljus på en hylla. Vi har förvisso ett paket med Julkaffe och ett oöppnat pepparkakshus här också påpekade Pernilla igår. Julen är räddad.


Vårat über Juliga Köksbords area.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0