En dag hos Farmor.


Farmor:
Herregud Sara, har du hört om handära Peter Jöback? Han som sjunger. Han är ju Pedofil!
Sara: Ehh.. näe.. Farmor. Jag vet inte om du är helt rätt ute nu, Peter Jöback är Homosexuell. Det kanske är det du menar.. ?
Farmor: Nää ää. Han är Pedofil! Och fortfarande köper folk hans skivor. Herregud.
Sara: Han är HOMOSEXUELL. På din tid kallade ni det Homofil. Han är INTE Pedofil!
Farmor: Homofil? Han sällskapar med män?
Sara: Ja, precis!!
Farmor: .... Usch. Ja.. det var ju inte bättre det.  Åh! Världen faller samman!


Farmor:
Jag hade ju så många pojkar efter mig när jag var ung Sara, du skulle bara veta!
Sara: Jasså, vart bodde dessa pojkar då?
Farmor: De bodde över hela Sverige vet du väl. Ja, de reste för att träffa mig må du tro.
Sara: Jaha! Vad intressant. Var du i min ålder då?
Farmor: Nej, jag var yngre. I din ålder dock, då. Då såg jag den första Negern, och jag stod som förlamad. Kan du tänka dig det Sara, mitt på Göteborgs torg?  Den första Negern.
Sara: Inte var det nog den första kanske. Men kanske den första Mörkhyade DU hade sett?
Farmor: Mjaaaaa.. jag vet inte det du. Jag är ganska säker på att det var den första Negern i Göteborg.


Jaa.. man kan ju undra vart alla fördomar kommer ifrån. Jag anar en skyldig iallafall. Men vi har försökt få bot med henne i flera år. Tur i oturen så försvinner snart denna generation av inte bättre vetande.
Men Farmor slog faktiskt ett slag för Feminismen i eftermiddags, efter en het debatt. Imponerande. Icke att förglömma att hon bott på Smögen, som är en Ö i hela sitt liv. Jag tror de ärver åsikter av varandra där nämligen...

Tur att mamma inte var med. Då jävlar hade det blivit liv i lådan. Jag har belönats med konsten att lägga band på mig, vilket hon inte har kommit i närheten av. Vid vissa tillfällen kan jag det iallafall ...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0