A sucker for romance


Jag har idag gått upp och ned för Göteborgs härliga, slaskiga och vidunderliga gator, 5:e dagen i rad.
Jag älskar det. Jag ser folk som går hand i hand, folk som kysser varandra, som kramas och som tittar djuuuupt in i ögonen på varandra. Sedan ÄNTLIGEN så händer det. En pojkvän öppnar en dörr, går igenom och släpper dörren på sin flickvän, som såklart skriker till och undrade varför han inte kunde hålla upp dörren för henne också. Hon kan ju fortsätta undra. Men jag vet: - Romantiken är död.


Det jag undrar dock är, exakt när dog den? Och vad var det som fick den att dö ut?
Här hålls inga dörrar upp längre, här är ingen som lämnar fina små post-it, eller skickar kärleksbrev, ingen som ger sin kavaj till en när kvällen kommer, och inte en jävel som skickar blommor längre. Vad var det som hände? Är det så att männen (äntligen) känner att kvinnor är så starka och inte behöver sådant sass? Är det som om de känner att de inte längre skickar blommor till kvinnor, utan mer till män, med kvinnliga former? Vi kan själva hålla upp dörren, och behöver ingen man till att göra det. Vi behöver inga blommor, för om vi vill ha blommor, så står de på köksbordet redan. Och vem behöver kärleksbrev?

Om ni män, tänker så. Så är det dags att tänka om.
Jag kräver att Romantiken återinförs i samhället. Jag kräver att få blommor på allahjärtansdag, och inte bara då, utan lite närsom. Jag kräver att du man, rättar till din manlighet, kammar dig och skriver ett jävla brev till din kvinna där du säger hur mycket du älskar henne (om du nu gör det, går bra att skriva utan att mena annars) och säger hur fantastisk hon är.

Jag vill ha levande ljus när jag kommer hem, jag vill att du har tappat upp ett bad, jag vill att du bjuder på middag, överraskar med champagne, en picknick i parken, en termos och mys i en snödriva. Vadfan som helst.
Men Kicka igång det nu. Romantiken är så underbar.

Jag trodde aldrig att jag var en sucker for romance innan. Jag trodde jag var en stone hard cold bitch, som tyckte det var fjantigt med ljus, och att om man skall ligga, så skall man ligga utan mysmusik, och rökelser. Jag ville inte ha några blommor, jag ville ha hårt sex, utan mys och utan romantik.

Men aj aj aj vad fel jag hade.

Jag Ä L S K A R  romantik.
Jag vill ha blommor, och ljus, och små lappar, och fin musik och champagne.
Jag vill att han ger mig något som får honom att tänka på mig, jag vill att han skickar ett sms och skriver att jag är hans, och att han är min. Och jag vill att alla kvinnor skall ha det såhär. Det är så det ÄR. Ni män tjänar mer pengar än vi, även om vi lever på 2000-talet. Vilket är sjukt nog, och det är ett sjukt system detta, men det fattade jag redan när någon sa att man jobbar 5 dagar i veckan, och är endast ledig 2 (!!) Sjukt.
SÅ. Om ni nu tjänar mer, så skall ni ju kunna lägga mer pengar på saker också, ellerhur?
Helt logiskt. Så Män. Köp henne något fint, gör något mysigt, något hon uppskattar, eller bara som får henne att le. För detta har gått förlångt. Romantiken KAN inte bara dö ut sådär. Den är alldeles för fin för det.




Åh, jag behöver mer romantik i mitt liv.
Send me some flowers please.

Kommentarer
Postat av: Linn S

VÄLDIGT BRA skrivet! I totally agree.

2010-03-01 @ 16:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0