En mammas list.

Jag är fortfarande vid livet.
Och Maddis, du hade fullständigt rätt vart jag annars skulle befinna mig. Du kan ditt 90-tal!

Det som gjorde att det dröjde en smula, var att jag gjorde misstaget som jag gör sisådär 4 gånger i veckan. Jag går in på mammas jobb. Där förblir man sittande, vare sig man vill eller inte. Efter att ha hört henne tjöta med sina kunder i telefonen, och över disk, försökt trycka i mig kaffe ca 200 gånger, så kunde jag tillslut smita ut när det ringde. Men då hookar hon mig på G ut genom dörren, och frågar om vi inte skall käka lunch. Det är så fruktansvärt svårt att säga nej till sin mamma. Eller är det bara jag som upplever detta fenomen? Jag försökte samla ihop mina kvarlevor av min ryggrad och säga nej. Och jag gjorde det! Success! Jag kan nämligen väldigt, väldigt sällan säga nej till min kära moder. Om det gäller att åka med henne & shoppa, massera henne, eller att sitta och bara lyssna på hennes eeeevigt tjatande om att jag behöver lugn o ro runt mig. En stund i tystnad. Utan vänner, män, familj, Ipod, TV, dator, böcker.

Tja, det funkar tills att hon kommer in i rummet. Då bräcker hon allt elektriskt som finns. Hon är Rysare, komedi, bok och Ipod i ett. Hon är faktiskt riktigt bra underhållning!

Min mamma har DOCK bestämt att jag skall dammsuga huset 2 gånger i veckan. Som tack för att hon har fött mig till denna brutala värld, så skall jag få ännu ett straff för att jag lever. DAMMSUGA. Fyfasen. Att dammsuga 120 rum är inte en dans på rosor. Det går inte sådär jättesnabbt skall jag ta o säga er. Men vad gör man inte när hon använder sina krafter som moder och ber en, eller a.. undermedvetet manipulerar en. Såhär lät det nämligen förra veckan:

"Sara gumman. Jag & Pappa har kommit överens om att det hade varit himla bra om du dammsuger 2 gånger i veckan här hemma. Jag väljer Fredag, för då kommer alla gäster under helgerna o då önskar jag att det är fint. Och sen så får du välja en dag helt själv. Vilken du vill!!" (Här kommer det som jag har snackat om förut. Hon pratar med mig med sin "belöningsröst" som man hörde som barn. "Lägg nu Legot i lådaaaaaan, så dääär jaa. Duktig flicka. Du är så DUKTIG!" Här kommer Du vet egentligen inte vad som är roligt, därför skall jag försöka att få dig att tro att dammsugning bl.a är väldigt skoj att göra, så du alltid kommer tro det, och jag slipper göra det) Öh. Vart gjorde de av Städerskan???

Det värsta av allt är att jag igår dammsög. Jag gjorde det. Och det är knappt någonting jag reflekterar över förrän hon säger: Ååååh, men TAAACKSÅÅÅMYYCKEEEET ÄLSKLIIIIING. Det är DÅ som det går upp för mig att jag kommer aldrig någonsin kunna besegra denna kraft som är så mycket mäktigare än man kan föreställa sig. Hon har fått mig att göra någonting som jag inte vill göra, någonting som jag inte ens tänkte på förrän hon strassade in i huset och sjöng ut sin harmoniska tacksamhet.

Detta gottfolk är en kraft som vi inte kommer undan, en kraft som vi aldrig kan besegra



Detta är  - En Mammas List.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0